Despre plata defalcata a TVA

  • Share
  • Sharebar
  • Share

Update 30.10.2017

Comisia de Buget din Senat a adoptat raportul pe OG 23 privitoare la split TVA.

Conform acestuia, măsura se va aplica doar firmelor care înregistrează datorii la TVA la 31.12.2017 astfel:

  • contribuabilii mari: peste 1500 lei
  • contribuabilii mijlocii: peste 1000 lei
  • contribuabilii mici: peste 500 lei
  • persoanele fizice: peste 100 lei

De asemenea, va fi aplicată atunci cand, după data de 1 ian 2018, se vor întârzia plățile pentru TVA cu mai mult de 30 de zile peste ziua scadență, conform limitelor de mai sus.

Se va mai aplica si firmelor aflate sub legea insolvenței.

 

Prin urmare, dacă aveti datorii la TVA, este timpul să vă gândiți să le stingeți până la 31.12.2017.

Inscrierea in sistem se face:

  • automat, de catre ANAF, atunci cand se constata neplata TVA cu mai mult de 30 de zile de la scadenta
  • la solicitarea contribuabilor, până la 1 a lunii urmatoare, când societatile intra in insolventa. Solicitarea este obligatorie în acest caz.
  • optional de catre alti contribuabili

Iesirea din sistem se face la solicitarea contribuabililor atunci cand:

  • au trecut minim 6 luni de la data platii datoriilor TVA ori de la data iesirii din insolventa
  • la sfarsitul anului fiscal, dar nu mai devreme de 1 an de la inscrierea in sistem, in cazul in care contribuabilii au optat ei sa se inscrie. De exemplu, daca s-a optat pentru split la 01.10.2017, iesirea se va putea face cel mai devreme la 01.10.2018

Contribuabilii care nu aplica split sunt obligati sa plateasca TVA in contul de TVA pentru furnizorii care vor aplica split. Prin urmare, va trebui tinuta o evidenta stricta.

Termenul de virare in contul de TVA a sumelor incasate in numerar, card-uri, etc, a crescut de la 7 zile lucratoare la 30 de zile lucratoare.

 

In cazul in care veti aplica split, va trebui sa virati TVA aferenta facturilor neincasate, emise inainte inainte de data aplicarii split si incasate dupa aceasta data.

Exemplu: sold client 1000 lei, TVA 200 lei, factura emisa in 01.10.2015. Incasarea se face pe 01.02.2018. Va trebui sa virati TVA 200 lei in contul propriu de TVA in 30 de zile de la data incasarii.

 

 

In data de 30 august 2017 a aparut in Monitorul Oficial Ordonanta Guvernului nr. 23 cu privire la plata defalcata a TVA.

Principalele lucruri de care veti tine seama sunt:

Acest mecanism se va aplica de atat de platitorii de TVA cat si de neplatitorii de TVA – persoane impozabile.

Platitorii de TVA:

1. vor deschide un cont de TVA la orice banca; de asemenea, acestora li se va crea un cont gratuit de catre trezorerie.

2. vor comunica clientilor acest cont, astfel incat acestia sa le poata plati TVA-ul in acel cont

3. daca plata facturilor se face cu OP, vor trebui facute 2 plati:

  • un OP pentru valoarea fara TVA – in contul normal
  • inca un OP pentru valoarea TVA in contul de TVA al furnizorului

4. Daca plata se face cu numerar, CARD sau substitute de numerar, nu aveti nicio obligatie – veti plati intreaga valoare a facturii, ca si pana acum.

5. Daca lucrati cu numerar, carduri, substitute de numerar pentru incasari sau plati, Va trebui ca in termen de 7 zile sa depuneti in contul de TVA diferenta zilnica dintre TVA-ul aferent incasarilor si cel aferent platilor cu numerar + integral TVA-ul aferent incasarilor cu card + substitute numerar. Deci, va trebui o evidenta a TVA-ului aferent incasarilor cu numerar, cu carduri sau substitute numerar si TVA-ul aferent platilor in numerar. De exemplu, sunteti magazin, incasati 1000 lei, TVA-ul este 150 lei. Aveti cateva plati in numerar valoare totala plati = 700, TVA=100. Va trebui sa va duceti la banca si sa depuneti 150-100 = 50 lei in contul propriu de TVA. In cazul in care incasati cu cardul sau cu tichete de masa, va trebui sa duceti la banca si tva-ul aferent acelor incasari.

Ce inseamna “diferenta zilnica” ?

De exemplu:

  • azi aveti incasari numerar 1000 lei, TVA 200 lei iar plati in numerar 700, TVA de 150. Ramane de pus in contul de TVA 200-150=50 lei
  • maine aveti incasari numerar 1000 lei, TVA 200 lei iar plati in numerar 1700, TVA de 230. Adica ati platit mai mult TVA cu 30 lei.

Nu veti compensa suma de 50 din prima zi cu cea de -30 din ziua 2. Pur si simplu, veti vira 50 lei daca in ziua urmatoare aveti diferenta negativa.

6. Ce se intampla cu banii din contul de TVA? In principal, acest cont este alimentat:

  • de clientii dvs. care va platesc cu OP
  • de dvs., ca in descrierea de la pct. 5

In general, se vor putea face plati din acest cont pentru

  • plata cu OP a TVA-ului din facturile furnizorilor (indiferent daca pt. dvs. e sau nu deductibil, nu are nicio legatura cu decontul de TVA).
  • plata la bugetului de stat a TVA-ului din decontul de TVA
  • comisioanele bancilor (la Trezorerie va fi gratuit)
  • plata in contul curent (normal), cu o cerere la ANAF, atunci cand este justificata. Recuperarea banilor va dura 3 zile, zic guvernantii.

7. Un aspect extrem de important: in cazul incasarilor aferente facturilor emise inainte de data aplicarii (1 oct 2017 sau, dupa caz, 1 ian 2018), aveti obligatia sa depuneti/virati valoarea TVA in contul propriu de TVA. Acest lucru se intampla atat de cei care aplica TVA la facturare cat si de cei care aplica TVA la incasare. Pentru cei care sunt cu TVA la facturare este un dezavantaj major pentru ca este aferent unor facturi care s-au declarat in D300 iar TVA-ul astfel colectat s-a si platit (teoretic). Probabil va trebui sa-l recuperati cu o cerere la ANAF. Ori il lasati acolo “pentru zile negre”. In cazul in care aplicati TVA la facturare iar facturile pe care le incasati provin din sold an precedent va fi dificil de determinat TVA-ul pe care va trebui sa-l virati in contul de TVA. Deoarece evidenta s-a tinut la nivel de total sold factura, nu la baza si separat TVA, neexistand cerinte legislative in acest sens… Ce ar fi de facut? Incercati sa va recuperati creantele vechi inainte de a aplica “split TVA”. In cazul in care aplicati TVA la incasare nu exista aceasta problema pentru ca exista evidentiat TVA-ul neexigibil aferent facturilor neincasate.

8. In cazul in care furnizorul nu va comunica contul de TVA, va trebui sa:

  • il cautati pe site-ul ANAF (va fi publicat un registru online)
  • sa virati TVA-ul aferent facturii in acel cont de trezorerie.

9. Exista sanse sa puteti obtine extras de cont electronic de la trezorerie. Si poate si plati electronice. Cel putin asa prevede OG 23/2017. Daca Trezoreria ar implementa internet banking, “parca ar merita efortul cu split TVA”.

10. Ce optiuni au contabilii:

  • sa tina evidenta aproximativ in timp real. Daca pana acum se puteau opera datele odata la 3 luni (pentru platitorii de TVA la trimestru), din ianuarie va trebui in timp real. Pentru ca exista un termen de 7 zile in care trebuie depus TVA-ul la incasarile-platile cu numerar sau substitute numerar.
  • sa considere ca plata defalcata a TVA este problema patronilor. Nu este o idee prea buna.
  • sa colaboreze cu patronii astfel incat sa fie cat mai usor pentru ambii. In ce ar consta acest lucru? Utilizand o solutie de contabilitate in cloud, patronii ar putea sa delege o persoana care sa opereze documentele primare iar contabilii sa faca restul de lucrari (inchideti si alte lucruri “de finete”). Astfel, activitatea ar putea fi in timp real. Un astfel de program de contabilitate in cloud este Tigriscont, dezvoltat tot de Medialogic. Detalii despre Tigriscont, gasiti aici, iar tutoriale video aici. Sunt unele lucruri asemanatoare cu Mastercont, insa are si multe alte functii. Daca mai aveti Windows XP, ar trebui sa va ganditi la un upgrade, acest sistem de operare nu mai este suportat de multe programe. Pentru clientii care au abonamente (licente) active la Mastercont, nu vor exista costuri pana la expirarea acestora. Daca doriti suport tehnic pentru instalare/utilizare, nu ezitati sa ne contactati. De mentionat este faptul ca atat Mastercont cat si Tigriscont vor fi adaptate sistemului split TVA, veti putea lucra pe oricare doriti.

Neplatitorii de TVA

Acestia nu trebuie sa-si deschida conturi de TVA. Singura lor obligatie este ca, atunci cand platesc furnizorii cu OP, TVA-ul sa-l plateasca in contul de TVA al furnizorilor iar baza in contul normal al furnizorului.

Deci, si acestia vor face 2 OP-uri.

Daca plata se face cu numerar, card sau substitute de numerar, vor plati intreaga valoare a facturii, nu separat baza si TVA.

Ce urmeaza?

  • sa efectuam actualizarea programelor, astfel incat sa puteti aplica split TVA.
  • sa efectuam actualizarea declaratiei 112 incepand cu veniturile lunii octombrie, Cf Ordinului comun 1024/1582/934, publicat in MO 716/05.09.2017.
  • sa efectuam procedura de transfer solduri din Mastercont in Tigriscont, pentru utilizatorii care vor sa lucreze in cloud.
  • sa efectuam modificarile la salarii, in sensul transferului obligatiilor firmelor catre salariati (daca acest proiect va fi aprobat)

Late edit:

Azi (09 sep 2017), se anunta ca sistemul de plata defalcata se va simplifica. Cu 3 saptamani inainte de aplicare, inca nu e clar cum va ramane ordonanta, astfel incat sa putem adapta corespunzator programele. Frumos asa….

 

Oare e bine sa aplicati pentru plata defalcata a TVA inainte de 1 ianuarie 2018 ?

Acest sistem va ingreuna semnificativ activitatea dvs. Este posibil sa fie nevoie chiar de personal suplimentar care sa urmeasca incasarile din contul curent, din contul de TVA, etc. Actele vor trebui lucrate aproape in timp real. Daca serviciile de contabilitate sunt externalizate va fi mult mai complicat.

Avand in vedere ca, daca pana atunci nu se abroga, de la 1 ianuarie il veti aplica oricum, s-ar putea sa fie optim pt. dvs.:

  • sa va achitati datoriile principale reprezentand TVA precum si dobanzile comunicate de fisc pentru TVA, pana pe data de 21 decembrie 2017
  • sa aveti depuse toate declaratiile, conform vectorului fiscal, pana la 31.12.2017
  • sa depuneti notificarea de aplicare la split (formular 086) in ultimele zile ale anului (intre Craciun si anul nou).
  • daca aplicati TVA la facturare, recuperati-va creantele de la clienti inainte de aplicarea split. Altfel, TVA-ul incasat dupa aceasta data il veti vira in contul de TVA, chiar daca l-ati declarat si platit in perioada anterioara.

Datorita faptului ca bonificatiile prevazute in OG se aplica indiferent cand aplicati pentru split, activitatea dvs. se complica doar incepand cu ultimele zile din an.

 

Datorita volumului mare de lucru precum si a faptului ca forma OG 23/2017 ar putea suferi modificari prin legea de aprobare, actualizarile la Mastercont si Tigriscont (cloud)  vor fi disponibile pana la sfarsitul lunii decembrie 2017.